EL PROCÉS CREATIU EN L’ESCULTURA.
Conferència a càrrec de Rosa Parés, escultora
Qui no s’ha
preguntat en alguna ocasió on i com es fan les diferents escultures que ens
trobem passejant pel carrer o en una rotonda?.
Això ens ho ha explicat aquest dimecres l’escultora pratenca Rosa Parés
juntament amb una mica d’història de l’escultura, un art una mica més
desconegut que la literatura o la pintura, però que no té res a envejar de les
seves germanes més famoses. L’acte ha
estat presentat pel Jesús García Moreno, qui ha posat el primer interrogant i
ha donat peu a que la Rosa Parés Petrus ens expliqués les interioritats
d’aquest procés creatiu que ella coneix perfectament i del que ens ha volgut
fer partícips a tots els que hem acudit
aquest dimecres a escoltar-la
Per començar cal
tenir clar que l’escultura, com qualsevol manifestació artística, és
l’expressió d’un sentiment, d’una història o, com molt bé ha definit la Rosa
Parés, “un diàleg entre el ser i la matèria”, però no un diàleg inert, sinó amb
molt de sentiment i d’expressió perquè com la nostra conferenciant ha dit “una
obra d’art mai ens pot deixar indiferents sinó que ens ha d’emocionar” i
aquesta emoció l’hem poguda captar a mesura que la Rosa ens anava parlant
d’aquest art que ella coneix molt bé.
Inicialment ens ha
explicat que l’escultura estava encomanada als picapedrers i als empresaris que
s’encarregaven de donar forma a un tros de pedra o d’altres materials que
s’utilitzaven en les construccions.
Posteriorment es van començar a fer figures més espirituals i aquesta
forma de transformar la realitat va començar a obrir-se camí en el món de les
arts.
La Rosa Parés ens
ha parlat de diferents estils d’escultura, de la tendència nòrdica, la
mediterrània o la mística, però que totes elles busquen trobar l’harmonia i
expressar uns sentiments, tot passant una idea a un material noble o a
qualsevol altre element apte per poder crear un escultura.

Com vam poder
imaginar tots els assistents a la conferència a través de l’explicació gràfica
que ens va fer la Rosa Pares, i com es podrà imaginar qualsevol persona que
llegeixi aquesta crònica, la tasca de fer una escultura, especialment de grans
dimensions, és molt costosa. Això ho ha
confirmat la nostra conferenciant qui ha explicat que aquesta feina no la pot
fer una persona fràgil de cos, i que necessàriament té que comptar amb la
col·laboració d’altres persones per tal d’anar tallant i per poder fer que el
material estigui a la temperatura idònia per poder-hi treballar.
Després d’aquesta
explicació comencen a passar per l’escenari fotografies de diverses obres de la
Rosa Parés, fetes pel nostre col·laborador Joaquim Torrent. Hi podem observar esbossos de futures
escultures, de nus de dona, de caps, de cossos esvelts que reflecteixen moltíssimes
emocions i tota una vida dedicada a l’escultura. Podem veure igualment imatges del seu taller
tot ple de figures i d’escultures més petites i més gran que reflecteixen la
passió d’una artista per una disciplina més minoritària però que té tant de
talent i d’expressivitat com qualsevol altra disciplina artística si es troba
la mirada adequada per encarar-s’hi.

També podem veure
entre les diferents fotografies, les dues obres més emblemàtiques que estan al
Prat i que ella va fer per tal que puguem gaudir-ne tots els pratencs. Qui no ha vist l’escultura dels dos pagesos
que actualment hi ha al Fondo d’en Peixo o les figures de Sant Cosme i Sant
Damià de la nostra parròquia? La Rosa
ens confessa, quan al torn de preguntes se li demana per aquestes obres, que
les figures de Sant Cosme i Sant Damià van ser les primeres escultures de sants
que va fer, i que va tenir que anar a informar-se sobre aquests bessons metges
per tal de poder-la fer. També ens diu
que per fer l’obra “Flor de garba”, una al·legoria a la pagesia pratenca, no es
va haver d’inspirar en cap pagès perquè des de la seva infantesa coneixia perfectament
l’agricultura al Prat i n’havia vist centenars de pagesos treballant a les
terres de la Granja de la Ricarda on va néixer.
Parlant de la
Granja de la Ricarda ens ha explicat que allà va trobar tot l’espai que
necessitava per donar forma a la seva creativitat i que, encara que inicialment
li agradava la pintura, finament es va decantar per la tercera dimensió i va
començar a fer escultures. Primer d’una
manera autodidacta i després ja en una escola on va aprendre les tècniques
adients i la importància que té l’equilibri en tota mena de creació.
I així, donant
resposta a totes les preguntes que li feien els assistents va acabar una tarda
plena d’escultures i de sentiments.
Moltes gràcies Rosa per fer-nos gaudir durant una estona d’un petit tast
de l’art de l’escultura i del procés de la seva creació. Segurament a partir d’ara, quan anem caminant
i veiem alguna escultura teva o d’altres artistes, la veurem amb una mirada
diferent i més plena de sentiments.
Rocío Ortega Atienza
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada