CONFERÈNCIA
“SINGULARITATS HISTÒRIQUES DEL
PRAT D’ABANS”
a càrrec d’en Josep Ferret i Pujol
DIlluns 11 de novembre de 2013
La segona conferència de tintablava
d’aquest curs torna a omplir la sala d’actes de la biblioteca del Cèntric i una
nena contenta diu: Mira l’avi!
L’avi és en Josep Ferret
i Pujol que està a punt de compartir amb nosaltres algunes de
les singularitats de la petita història del Prat d’abans.
En Vicenç Tierra, president de tintablava, ens el presenta com un
historiador de formació tècnica que aquests últims anys s’ha dedicat a fer
aflorar part de la memòria històrica del Prat i s’ha convertit en un dels seus
principals cronistes. Com es pot comprovar en tots els seus llibres i articles
publicats és com si ens volgués enfocar parcel·les de la nostra història amb
uns prismàtics i ens apropés subtilment als fets del moment.
D’entrada, en Josep Ferret ens fa
saber que la principal font de les seves troballes són els arxius que visita
setmanalment i aprofita l’ocasió per donar les gràcies a tot el personal que li
facilita molt amablement la recerca.
Seguidament ens avança l’estructura de la conferència que girarà entorn a
vint-i-quatre fets històrics; tres corresponents al segle XVIII i la resta al
segle XIX. I entra en matèria, ajudat per una presentació que ens il·lustra els
fets i ens situa en context.
Segle XVIII
1. L’origen del nom del Prat: A primers del segle XVIII era conegut com a Parròquia de Sant Pere i Sant Pau del Prat, on tan sols hi havia
una carnisseria, una església i moltes masies disseminades; a mitjans del segle
XVIII, quan es va separar de les parròquies de Sant Boi i Santa Eulàlia, va ser
conegut com a Sant Pere i Sant Pau del
Prat. En aquella època s’hi va construir un hostal que va afavorir que
diferents artesans s’hi establissin i van començar a formar el primer i únic
carrer del poble durant molt de temps: el carrer Major. No va ser fins al segle
XIX, amb la creació dels Ajuntaments, que va passar a dir-se El Prat de Llobregat, com el coneixem
ara. En tot cas, Ferret ens fa saber que abans el Baix Llobregat era conegut
com La Vall
dels Sants, perquè quasi totes les seves poblacions portaven noms de Sants:
Sant Boi de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Feliu de Llobregat, Sant Just
Desvern, Sant Vicenç dels Horts, Sant Andreu de la Barca.. .. Fins i tot Gavà
era conegut com Sant Pere de Gavà, però amb el temps també va perdre el Sant, com el Prat.
2. Els Bisbes castellans: El triomf de Felip de Borbó el 1714 a la guerra de Successió espanyola va comportar
la fi dels drets i privilegis dels catalans que van ser uniformats segons les
lleis de Castella. Un dels seus principals objectius va ser castellanitzar la
població i també l’església, perquè tenia molta capacitat d’influència sobre la
població. De fet, durant 100 anys sols hi va haver un bisbe català: Josep
Climent. Durant la primera meitat del segle XVIII al Prat hi exercia el rector
Pau Mateu.
3. La mort d’un llop: Està documentat que el 1727 un pagès va matar un llop i que l’Ajuntament
li ho va recompensar.
Segle XIX
1. L’arca de les tres claus: Consta que els tributs es guardaven a l’arca de les tres claus, fet que
demostra que en aquell temps ja calia evitar la corrupció i el pillatge. I ens
ho il·lustra amb dibuix fet per ell mateix.
2. Una glaçada mai vista: Al febrer de 1820 està documentada una gran glaçada que va deixar un
gruix de gel als safareigs de més de tres dits, però no hi ha constància de la
temperatura, perquè encara no hi havia termòmetres. En tot cas, el febrer de
1956 hi va haver una altra gran glaçada, la de La Candelera , on consta que
es va arribar a 8,5ºC sota zero, però el gruix de gel no va superar els tres
dits.
3. El rellotge del campanar: El va fer instal·lar el 1829 el rector Andreu Casanovas.
4. La guerra de la sirga: A Sant Boi no tenien pont, ni barca. Al Prat teníem barca. Per enveges una
vegada els de Sant Boi van robar la sirga (la corda que serveix per remolcar
embarcacions fluvials) de la barca del Prat i es va haver de formar un petit
“comitè bèl·lic” per recuperar-la.
5. Les eleccions nou Ajuntament: El 1840 hi va haver eleccions al nou Ajuntament; del cens es pot deduir
que els noms més usuals al Prat eren Joseps, Peres i Paus.
6. Els atacs dels carlins: La llei sàlica del 1713 prohibia regnar a les dones, fet que va motivar
la guerra dels carlistes. Entre el 1833 i el 1840 els carlistes van atacar en
més d’una ocasió el Prat cercant diners, aliments i fins i tot segrestant persones.
El campanar es va utilitzar com a torre de guaita i fins i tot s’il·luminava de
nit per intentar impedir aquests atacs.
7. L’esborrador: A la comptabilitat de l’Ajuntament consta un petita despesa, no en
recordo el preu, per comprar pell de moltó per fabricar un esborrador per a la
pissarra de l’escola. Curiositats.
8. El robatori del carregament d’un
veler francès: El 1848 un veler francès va embarrancar a la platja del
Prat i, tot i la presència dels carrabiners, van desaparèixer mercaderies que
no es van trobar mai.
9. Els primers documents impresos amb
el logotip del Prat: Ens projecta un logotip singular del 1846 on es poden
trobar diversitat de tipografies.
10. Un tràgic naufragi: Pels volts del Nadal de 1848 un bergantí francès, que feia el trajecte de
La Martinica
a Marsella, va embarrancar a la platja del Prat. Dels 9 tripulants sols se’n va
salvar un.
11. El lloguer d’escorxadors particulars: Consta que com que no hi havia un escorxador públic, l’Ajuntament en
llogava a particulars per fer matar porcs, ovelles i vaques per al consum de la
població.
12. La presa de Teutan pel General Prim: Hi va haver música i il·luminació per cel·lebrar una conquesta que no va
ser. Cal dir que el General Prim era de Reus, com també ho era l’alcalde del
Prat d’aleshores, el Dr. Josep Pujol i Capsada, que precisament era l’avi d’en
Josep Ferret, qui ens parla.
13. Hisenda:
El 1870 trobem documents d’Hisenda que ja requerien impostos a la població. El
curiós d’aquests documents és que l’escut que hi consta és el de Castella i
Lleó, conseqüència del Decret de Nova Planta.
14. El
servei de tartanes: Detalla diferents documents del lloguer de tartanes per
part de l’Ajuntament, per atendre necessitats dels polítics, però també de la
població, com consta el 1854 durant l’epidèmia de còlera.
15. El
pedregador del Prat: Hi ha constància que el 1882 algú es va dedicar a
tirar pedres contra el tren, però mai no es va saber qui era. Cal dir que la
línia Vilanova-Barcelona va ser promoguda per en Francesc Gumà, un indià de
Vilanova que va decidir que el tren passés pel Prat enlloc de per Sant Boi,
perquè ja havien invertit massa temps i diners en els túnels del Garraf i calia
arribar a Barcelona en línia recta. També ens mostra una fotografia del 1908 on
es veuen unes amazones baixant del tren per anar a la festa de la guineu a La Ricarda , fet que genera
més d’un comentari a la sala.
16. La Festa Major : L’any 1891
algú va fer publicar a La Vanguardia el
programa de la Festa Major
del Prat, però no se sap qui ho va encarregar. Potser el farmacèutic, en Ramon
Roger Badia?
17. La premsa local – ECO de Sitges: Entre el 1895 i 1898 molts soldats catalans van anar a la guerra de Cuba.
Fa prop de 130 anys la premsa local de Sitges se’n feia ressò dels indians que
van anar a Cuba. Casualment un d’aquests indians va ser el seu avi Ferret, que
va morir en una travessia a l’Atlàntic. Podem trobar més informació d’aquest
tema, entre d’altres, als articles que en Josep Ferret ha publicat a la revista
Delta.
18. La
Societat Coral Lo
Llobregat: Ens mostra un diploma d’un soci honorari de l’any 1868 on es
poden observar, a part de diferents tipografies, molts dibuixos representatius
de les tradicions catalanes. Molt curiós.
19. La
riuada de Sant Antoni: El febrer de 1898 degut al mal estat dels marges del
riu el Prat s’inundà. Intentar evitar aquests problemes ha estat un dels
principals reptes del Prat durant molts anys.
20. La
guerra de Cuba: En un document de l’any 1898 consta que el Prat va
col·laborar en la guerra de Cuba amb 40 pessetes. Aquest document anava signat
pel rector i per en Jaume Casanovas, el tresorer.
21. El
Semàfor Oficial de Tarifa de Cartagena al Delta: L’any 1887 es va inaugurar
el Semàfor per regular la navegació marítima que entrava al port de Barcelona.
La seva funció era facilitar la comunicació amb els vaixells utilitzant el codi
internacional de senyals amb banderes i/o la telegrafia a fi d’evitar accidents.
Un edifici digne de formar part de patrimoni del Prat i que hauria de ser també
patrimoni marítim.
El torn de precs i preguntes ha estat curt, però intens, fent menció al canvi
del patró dels pagesos que abans era Sant Galderic i que a partir del Decret de
Nova Planta, amb la castellanització global, va ser Sant Isidre. També ens ha
fet cinc cèntims de la festa de la guineu de La
Ricarda , que segons sembla la deixaven anar, com els
anglesos, per caçar-la. Entorn l’any que va néixer el Prat, ens situa cap el
1724, quan es va autoritzar una carnisseria i posteriorment la construcció
d’una església i d’un hostal-taverna. Respecta a l’Artesà, consta que es va
autoritzar l’any 1882, amb la condició de mantenir l’ordre públic.
L’acte s’ha conclòs amb el lliurament de la Cal ·líope de tintablava a en Josep Ferret
i els aplaudiments dels assistents.
Quan sortim, un dels seus néts li diu satisfet: Avi ets un crack! No es pot resumir millor.
Núria Abelló
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada