CONFERÈNCIA
“CRIMS I MORTS CREATIVES A L'AUDIOVISUAL”
a càrrec de Joan Marimón Padrosa, cineasta
DIMARTS 12 de JUNY de 2018
Dimarts vam clausurar el 8è curs de tintablava amb un ponent de luxe: en Joan Marimón Padrosa, que poca
presentació necessita dins del món del cinema català i menys al Prat! En tot
cas, en Vicenç Tierra, president de tintablava,
va voler destacar la seva trajectòria àmplia, rica i diversa: des de projeccionista
al cinema familiar Capri, fins a productor, guionista, director, muntador,
professor de l'ESCAC, consultor, escriptor i molts altres. Però sobretot va
destacar la seva capacitat imaginativa i la seva passió pel cinema.
I d'aquí
la seva magistral conferència "Crims
i morts creatives a l'audiovisual" on, a partir de la seva experiència
docent, ens va portar a fer un tomb per les morts més memorables del cinema que
ell, talment com un col·leccionista, ha anat recopilant durant més de vint
anys. De fet, tot plegat donaria per més d'una tesi doctoral i tot un curs!!!
Però ens vam haver de conformar amb un petit tast que alhora va ser el preludi
d'un llibre que publicarà aquesta tardor i que promet ser un gran referent.
D'entrada en Joan Marimón ens va avançar la seva idea entorn l'enigma: "Per què fem pel·lícules?". I
convençut afirmava: "Doncs perquè
volem triomfar sobre la mort". Per tot seguit qüestionar-nos: "Us
heu fixat que el protagonista quasi mai mor? I si mor és per donar-nos una
lliçó moral o perquè l'heroi pugui esdevenir heroi?". I aleshores va sentenciar:
"El cinema pretén fer veure que la
mort es pot vèncer".
Llavors, entre visualitzacions d'escenes on
l'ambientació i la música hi juguen un paper essencial, ens va parlar de "El último mohicano"
(1992), de Michael Mann, on just abans del final hi ha una espectacular
seqüència de morts dalt d'un penya-segat a quina més tràgica. I de "Muerte en Venecia"
(1971), de Luchino Visconti, amb un superb final on al ritme de la 5a. Simfonia
de Mahler es van fonent la vida i la impotència. I de "Amantes"
(1991), de Vicente Aranda, amb un preciós i tràgic final sota la pluja, davant
la catedral de Burgos on la lletra de la cançó fa d'epitafi: "Nosotros nos iremos y no volveremos más...".
I ens recorda que tot això ja ho va dir Sòcrates:
"Morim, perquè hem nascut".
Per això el món audiovisual se les enginya de mil i una maneres per insistir en
què hi ha vida després de la mort, perquè sense la mort no estimem ni valorem
la vida. De fet, ens fa veure que la mort i el perill de mort són el motor
narratiu de la major part de les pel·lícules, on l'amor sempre venç la mort. I "Blancaneus"
en seria un gran referent.
Com
també ho serien:"L'home elefant"
(1980), de David Lynch on, en una mena de flash-back
final cap a la mare, escoltem el poema de Lord Tennyson: "Mai, res no
morirà". I "2001: Odissea a l'espai"
(1968), de Stanley Kubrick, quan el protagonista mort davant del monòlit i "retorna"
a l'úter matern-sideral. I el contrapunt de les morts encadenades de "El Padrino"
(1972), de Francis Ford Coppola; o de la violenta mort de "Blade Runner"
(1982), de Ridley Scott, que mai podré veure sencera. Com tantes altres!
I en mig d'una bateria de preguntes sense
resposta, el temps se'ns va fer curt. I molts ens vam quedar amb les ganes de continuar
escoltant més tesis entorn les morts als Thrillers i Westerns, o la màgia de
les morts dins l'aigua, o dels petons de la mort, o dels somriures abans de
morir, o les morts en "off"... I les dels films de Hitchcock,
Kurosawa, Bergman i tants altres! Però no podíem tenir millor final que l'última
escena de "La vida de Brian"
(1979), de Terry Jones, al so d'aquesta genial cançó: "Always look on the bright side of life!".
Just abans de marxar encara vam participar en
una petita enquesta on vam escriure les "nostres" morts cinematogràfiques
preferides i el rànquing va ser el següent: 1) "Muerte en Venecia".
2) "2001: Hal 9000.X".
3) Ex-aequo: "El último mohicano"
i "El Padrino".
Sortint, algú va dir: "I ens hem deixat la de "Robin and Marian"
(1976), de Richard Lester, amb Sean Connery i Audrey Hepburn!". I algú va
afegir: "I tantes altres!". I és que són moltes les morts memorables,
tot i que poques superen la mort de la mare de "Bambi" que va marcar, marca i encara marcarà
moltes generacions. Viure. Morir. Viure. Una gran lliçó. De cine!
Núria
Abelló
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada