Pàgines

dissabte, 15 de febrer del 2020


CONFERÈNCIA-COL·LOQUI
LES COMPANYIES AÈRIES AL PRAT DE LLOBREGAT (1919-1938)
a càrrec d'Enric Pallarès, aeromodelista i pilot de velers
DIJOUS 13 De febrer de 2020

Aquest dijous, un petit ovni invisible va sobrevolar durant més d'una hora la Sala d'Actes del Cèntric, desprenent dosis de passió per la història de l'aviació al nostre país. El pilot d'aquest vol era l'Enric Pallarès, aeromodelista i pilot de velers, qui subtilment va anar dosificant les pocions, diapositiva a diapositiva, anant més enllà del títol de la conferència. A estones planejava, de tant en tant feia algun tirabuixó o algun petit looping i, fins i tot, a vegades queia en picat... Impossible resumir tot plegat en un full de paper.

En Vicenç Tierra, president de tintablava, va destacar la passió de l'Enric Pallarès pel món de l'aviació i especialment pel que succeïa a primers del segle XX al Prat de Llobregat, l'única població d'Europa on han coexistit tres aeròdroms: el camp de la Volateria, el camp Francès i el del Canudas. Bona part d'aquesta història la podem trobar al Centre Cultural Aeronàutic del Prat que l'Enric Pallarès va fundar conjuntament amb en Jordi Rull i altres voluntaris. I que, amb el suport de la Fundació Parc Aeronàutic de Catalunya (FPAC) i gràcies a un local cedit per AENA, volen donar a conèixer arreu.

En aquest sentit, en Jordi Rull, ens parla de la feina de restauració i divulgació que estan fent al respecte i convida a tothom a anar-hi. Les visites són gratuïtes tots els dissabtes i diumenges de 10 a 13:30h. Però entre setmana també en fan per a grups concertats. Fa un parell de mesos vam ser-hi i vam constatar que val molt i molt la pena. Quin vertigen comprovar com ha evolucionat aquest sector tan sols en 100 anys!!!

I l'Enric Pallarès ens comenta que els primers vols de prova es feien al camp de Can Tunis, però que en pocs anys se'ls va quedar petit i llavors es van traslladar al Prat, al camp de la Volateria que era propietat de l'empresa 'Pujol, Comabella i Cia.' i estava ubicat prop de la platja, tocant al Remolar. Des d'aquest camp, el 2 de juliol de 1916, el càntabre Salvador Hedilla va fer el primer vol de Barcelona a Palma de Mallorca, en dues hores i vuit minuts, amb un 'Monocoque II', una rèplica exacta del qual, a escala real, es pot veure a l'exposició esmentada. Que valent! L'any següent, també a la Volateria, el mateix Salvador Hedilla va dirigir l'Escola Catalana d'Aviació on Josep Canudas va obtenir el primer títol de pilot atorgat a Catalunya. Allí en Canudas també va fer de professor i pilot en cap, fins que cinc anys més tard va fundar, amb uns quants socis, l'aeròdrom Canudas, ubicat al sud-est de la Colònia Casanovas, prop de La Ricarda, amb una projecció més comercial. Projecció que va anar in crescendo fins a convertir-se en l'actual aeroport Barcelona-Prat-Josep Tarradellas. Prèviament, la Volateria s'havia reconvertit en el camp de l'Aeronàutica Naval, també dit dels Marinos, amb un caire més militar, però amb els anys va acabar absorbit per l'aeròdrom comercial.

En paral·lel, l'any 1919, just després de la primera guerra mundial, quan molts es pensaven que els avions sols servien per a la guerra, el francès Pierre Latécoère va fundar la primer línia aeropostal del món, 'Societé des lignes Latécoère' (que anys més tard esdevindria 'Air-France'). Una de les primeres rutes va ser Toulouse-Barcelona-Alacant-Màlaga-Rabat-Casablanca on la primera escala, per reposar combustible, era el Prat, al camp Francès, ubicat en uns terrenys que va arrendar al nord-oest de la Colònia Casanovas. L'autor del Petit Príncep, Antoine de Saint-Exupéry, va ser pilot de Latécoère i, més d'un cop, també va fer escala al Prat.

L'any 1931, la barcelonina Pepa Colomer va ser la primera dona de tot l'estat espanyol que es va treure el títol de pilot (i tan sols amb 17 anys!). Li va seguir Dolors Vives (1934) i d'altres, però la guerra civil va estroncar molts somnis i molts dels pilots que van lluitar per la República, si no van morir, van acabar exiliats.

La guerra va comportar la militarització de tot plegat, com també va passar a Europa amb la segona guerra mundial. Tanmateix el sector de l'aviació civil va anar creixent fins als nostres dies on, tan sols a l'aeroport del Prat hi operen més de 100 companyies amb un trànsit anual de més de 50 milions de passatgers!

El futur? Ningú el sap, però cal ser conscients que venim d'un somni molt antic que s'ha fet realitat... Volant!

Gràcies Enric per fer-nos tocar de peus a terra tot mirant el cel.

Núria Abelló

Si voleu saber-ne més, visiteu el Centre Cultural Aeronàutic del Prat de Llobregat, situat a l'av. M. Pepa Colomer (entre la T2 i l'hangar d'Iberia): https://www.elprat.cat/la-ciutat/guia-agenda/exposicio-aeronautica-100-anys-daviacio-0

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada