CONFERÈNCIA
“TEATRE. UNS ALTRES TEATRES”
“TEATRE. UNS ALTRES TEATRES”
a
càrrec de Xavier Giménez
DILLUNS 14 DE MAIG DEL 2018
DILLUNS 14 DE MAIG DEL 2018
La
xerrada del Xavi Giménez, que fou presentada pel Mariano Martínez,
vicepresident de “tintablava”, tractà bàsicament de l'obra “Per acabar amb el
judici de Déu”, que fou la darrera obra d'Antonin Artaud (Marsella1896-Paris
1948).
De
fet, podria semblar estrany que una conferència sobre la trajectòria d’un autor
comencés per la seva darrera obra, però el Xavi
ens deixà clar que l’obra triada era el final d’un viatge al voltant del
món per descobrir cada una de les estacions on l’autor es va trobar amb allò
que ell va definir com manifestacions antropològicament prou pures d’un art
ritual que, per mitjà de vestits, màscares, sons, veus, crits, moviments i
música, sovint adobades amb al·lucinògens, permetien expressar sentiments i
experiències extretes d’un passat que es perd en l’origen de la cultura de la
representació. Aquest era l’horitzó al qual Artaud volia arribar, aprofundir en
ell i reflectir-ho en les seves obres.
El
Xavi Giménez, ens proposà una ruta, amb filmacions prou aclaridores, i alguns
llibres per a tot aquell que vulgui anar més enllà del contingut de la xerrada.
Assenyala
tres llocs a l'Extrem Orient: L'illa de Bali (Indonèsia), el Japó i Kerala
(Índia), amb les seves danses producte d’una molt sofisticada tècnica
expressiva, que acompanyada de sons, gestos, i moviments del cos i, a vegades,
veus i música, és capaç d'explicar i fer entendre al públic una història. Un
altre lloc a l'Orient Mitja: a Turquia, amb el ritual Sufi dels Derviches, una
dansa que mitjançant girs regulars de tot el cos al ritme de la música fa que
els dansaires entrin en un trànsit capaç de modificar la consciència. Per
aprofundir en aquestes manifestacions d'art, ens proposa donar una ullada al
llibre” El teatre i el seu doble”. I un darrer lloc, a l'Amèrica Central, a
Mèxic, amb els indis Taraumaras, habitants de les àrees més inhòspites de la
“Sierra Madre” mexicana. Artaud va anar a conviure amb aquests nadius, al 1936
i va conèixer els seus ancestrals rituals, per al quals solien utilitzar un
cactus de propietats al·lucinògenes anomenat Peyote. (S’ha de dir que Antonin
Artaud patia una malaltia congènita que li produïa forts dolors de cap i prenia
substàncies psicotròpiques i hi era depenent). Va ser el lloc a on va trobar
els ritus representatius que van influir de manera decisiva en la seva
orientació creativa posterior. El llibre recomanat és “Principis del teatre de
la crueltat”.
Altres directors de teatre que van innovar tot seguint tendències semblants a les d’Artaud, abans o després d’ell, són: Mayerhold (Penza 1874-Moscou 1940) amb la seva teoria anomenada “La Biomecànica de Mayerhold”. Continuà el moviment amb Jerzy Grotowski (Polonia 1933-Pontedera, Italia 1999) i la seva aportació amb la tesi “Cap a un teatre pobre”, que profunditza en Stanislavsky i Meyerhold. També Eugeni Barba (Brindisi, Italia 1936) fundador de l’Odin Teatret en Hostelbro, Dinamarca; i de l’ISTA, “Escola internacional d’antropologia teatral”.
Com a resum final de la xerrada, "Artaud ens vol fer veure que la funció del teatre de la
crueltat ha de portar a escena una realitat d'allò que resulta ser extraordinari i que és diferent de la quotidianitat[...] un retorn a la consciència primitiva, associada al ritual i a la màgia"[...].
Jesús
García Moreno
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada