CONFERÈNCIA
“ADVOCATS DE CINE”
a càrrec de Pere Azuara, advocat
DIjous 16 de novembre de 2017
Avui, al Cèntric, en Vicenç Tierra, president
de tintablava, ens presenta en Pere Azuara Danís com un advocat pratenc
apassionat per la seva feina i alhora també com un excel·lent amic, sincer i
honest, amb qui sempre pots confiar; condició essencial en aquesta professió.
I per il·lustrar-nos aquest món en Pere Azuara ens parla de la seva
passió: els advocats de pel·lícula. Sobretot
d'aquells advocats que treballen per a ells mateixos i són lluitadors,
honestos, independents, lliures i que s'aboquen amb ànima a les seves causes.
Però abans d'entrar en matèria ens avança unes
reflexions entorn tres conceptes clau de la professió: a) La veritat: "Quina és la veritat? La veritat l'has de tenir,
l'has de provar i te l'han de donar. Perquè la veritat final és la que el jutge
dictamini". b) L'esquizofrènia:
"És un fet que aquesta professió exigeix canviar de banda sovint, fins i
tot en casos similars. Però tothom té dret a la defensa". c) El dubte: "Diuen que els advocats
no han de dubtar, però som humans i el dubte ens dóna el sentit crític".
I tot plegat ens ho mostra en perspectiva a
través de quatre pel·lícules clàssiques del cinema americà que alhora comporten
un petit homenatge als advocats lluitadors, honestos i independents.
Ho podem comprovar a la seva pel·lícula
preferida "Matar a un ruiseñor"
(1962), dirigida per Robert Mulligan i basada en la novel·la del mateix nom de
l'escriptora Harper Lee, on un advocat, interpretat per Gregory Peck, defensa
un camperol negre acusat de violació mentre s'entrecreuen conceptes de
justícia, desigualtat racial, tolerància, prejudicis, etc. Tot un clàssic on
podem trobar grans lliçons d'humanitat, com la de la filla de l'advocat que en
una escena molt significativa ens mostra que les coses no s'arreglen amb
violència ni amb plets, sinó parlant.
I també a la pel·lícula "Testigo de cargo" (1957), dirigida
per Billy Wilder i basada en una obra teatral del mateix títol escrita per
Agatha Christie, on un advocat gran i malalt, Charles Laughton, accepta la
defensa del presumpte assassí d'una vídua rica, perquè creu que és innocent i
s'implica del tot en la causa, ja que l'entén com un repte. I ens mostra una
escena on la prova del monocle esdevé clau per sortir de dubtes.
Una altra pel·lícula que considera cabdal és
"Anatomía de un asesinato"
(1959), dirigida per Otto Preminger i basada en la novel·la del mateix nom de
John D. Voelker, on l'advocat protagonista, James Stewart, defensa un tinent de
l'exèrcit acusat d'assassinar, durant un trastorn mental transitori, el
violador de la seva dona. La trama ens il·lustra les diferents fases d'un
judici des d'un punt de vista molt tècnic, però alhora també ens mostra les
diferents cares de la justícia: des de la clàssica agressivitat del fiscal, que
ens mostra en una seqüència molt rellevant, fins a l'ombra del dubte del
veredicte final.
I evidentment no podia faltar "Doce hombres sin piedad" (1954),
dirigida per Sidney Lumet i basada en l'obra dramàtica Twelve Angry Men de Reginald Rose on, a la sala de deliberació d'un
jurat de Nova York, dins d'un ambient xafogós d'estiu, el protagonista, Henry
Fonda, sembra un dubte raonable i a partir d'aquí, convenç, un a un, tota la
resta del jurat per declarar "no culpable" a un noi acusat
d'assassinar el seu propi pare. Destaca l'escena inicial on, amb una panoràmica
vertical, ens mostra el singular edifici de la Justícia, i també l'escena final
on, amb un magistral pla horitzontal, recorre la taula de les deliberacions com
a símbol de la feina feta.
Un plaer poder assistir avui a la conferència
d'en Pere Azuara. Passió no n'hi
falta! Perquè, com bé conclou: "el
món dels advocats gira entorn el drama de la vida; és a dir, entorn els
temes clau de Shakespeare: el dubte, l'ambició, el poder, l'enveja,
l'amor...".
Núria Abelló
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada