CONFERÈNCIA IMATGE DE MARCA
"EL PRAT"
a
càrrec del professor Agustí Casas Romeo
dijous 19 de
maig de 2016
Un cop resolts uns petits problemes
tècnics hem començat l'acte amb un cert retard, però és que la marca "El Prat"
pesa tant! I així (en el més ampli sentit de la paraula) ens ho ha fet notar l'Agustí Casas durant tota la
conferència i crec que si hi havia algú que no fos pratenc, segur que li han
vingut ganes de ser-ne i sobretot de sentir-se'n!
Com ens ha explicat en Vicenç Tierra, president de tintablava, l'Agustí Casas és un pratenc amb un gran ventall professional
dedicat especialment als camps del Màrqueting i de la docència universitària i
fa uns anys també a l'àmbit tècnic i de Recursos Humans d'una gran empresa. Alhora
és autor de diferents articles en revistes especialitzades i d'alguns llibres
didàctics en diferents àmbits, però sobretot se'l coneix per la seva passió pel
Prat i per tot allò que s'hi vinculi.
En aquest sentit, basant-se en la
projecció d'imatges, l'Agustí Casas
ens ha fet un interessant
Storytelling (una petita història) de la iconografia i els símbols del Prat, que amb el
temps han anat configurant la nostra identitat. Identitat que fa uns 9 anys
l'Ajuntament va saber canalitzar amb gran encert amb campanya "El Prat, el meu lloc al món" i que
ha promogut que molts pratencs agafin consciència d'aquesta identitat, se'n
sentin orgullosos i fins i tot ho facin saber als seus, d'aquí, d'allà o de més
enllà. I és que, com ens ha fet veure més endavant, cada dia el Prat és un lloc
més Glolocal (paraula que pretén integrar
els conceptes global i local).
Però anem a pams. Com sabem, a
nivell històric, el pla urbanístic del Prat ha estat condicionat per la seva
proximitat a Barcelona i les seves limitacions naturals, com el riu o el mar, i
altres barreres urbanístiques més recents com el tren, l'autovia de
Castelldefels i l'aeroport. Ubicat en un entorn deltaic, la seva "mala"
fama venia precedida pels mosquits, per la pudor de les indústries que s'hi van
instal·lar a primers del segle XX, com la Seda o la Paperera, o més endavant pels
problemes marginals de Sant Cosme, afortunadament ara ja superats. Perquè en
poc menys d'un segle el Prat ha deixat de ser un poble eminentment agrícola i mal
comunicat, a convertir-se en la porta principal de Barcelona. ¿Som prou
conscients que a través de l'aeroport del Prat van i venen prop de 40 milions
de persones cada any? Moltes coses han canviat en molt pocs anys.
Com a mostra, ens projecta la
silueta d'un Skyline del Prat
dibuixat al dors d'una revista antiga on destaca el pont del 35, el campanar
antic, l'Ajuntament, la Seda, la Paperera, la platja i (cóm no?) un dels
primers avions. Perquè un poble o ciutat com el Prat no deixa de ser un mapa de
registre d'emocions i sentiments on tots els pratencs, d'aquí i d'allà, podem
"gravar" el nostre racó, la nostra petjada o les nostres icones.
Icones emblemàtiques que esdevenen
símbols del Prat, ens identifiquen com a poble i alhora ens projecten cap a
l'exterior, com:
·
El pollastre de pota
blava.
·
La carxofa Prat.
·
La silueta d'un avió
(associada a l'aeroport).
·
La platja i els entorns
naturals del Delta.
·
L'embut (o dipòsit
d'aigua) del Cèntric.
Cinc icones emblemàtiques (i
d'altres) que, dibuixant una estrella imaginària, interactuen
entre elles i el
nostre subconscient.
Alhora tenim també altres icones "invisibles",
potser no tan conegudes, però no per això menys importants, com per exemple:
·
El Projecte Prat Film Office, que promociona la
ciutat i el seu entorn com a plató de rodatge i producció audiovisual com llarg
metratges, videoclips, curtmetratges, espots, reportatges... Pocs saben que
actualment El Prat és el tercer municipi de Catalunya en produccions
audiovisuals, sols darrera de Barcelona i L'Hospitalet, amb 121 produccions
durant el 2015 i in crescendo.
·
Els estudis de Grau Superior en Manteniment aeromecànic o
d'aviònica que s'imparteixen a l'IES Illa de Banyols i estan molt valorats
i sol·licitats per les companyies aeronàutiques.
·
Els actes, fires i
festes de promoció dels nostres productes estrella, com el pollastre pota blava
i la carxofa Prat.
·
I molts altres.
Això és imatge pel Prat. Com també ho és l'anècdota que
en Marc Zuckerberg, el fundador de Facebook,
tastés una tapa pota blava a l'últim Mobile
Word Congress de Barcelona i preguntés què volia dir la banderola del gall
pota blava que la presidia. Tot plegat és projecció del Prat.
I és que un món cada cop més Glolocal, on es barregen cultures tan diferents,
demana temps per digerir tants canvis, però alhora també reclama, més que mai,
símbols d'identitat. Per exemple, fa pocs anys era impensable trobar bars
regentats per xinesos a la plaça de la Vila o senzillament veure-hi pancartes
reivindicant els drets dels refugiats de qualsevol indret del món. Molts canvis,
en molt poc temps en un món cada cop més accelerat. Per això l'encert de
l'eslògan "El Prat, el meu lloc al
món". Perquè és evident que, venim d'on venim, no som el centre del
món, però en qualsevol cas sí reivindiquem que El Prat és el nostre racó.
Sentiments d'identitat que alhora es traslladen al merchandising de moltes entitats: samarretes, penjolls, arracades, pins, adhesius, etc.
Però qui en sap més de tot això? Amb
gran encert l'Agustí Casas ens
projecta tot un seguit de dibuixos de nens i nenes del Prat on ens mostren el
seu petit univers local: des d'una piscina, a la cresta del gall, passant per pollastres
pota blava, carxofes, el riu, la platja, avions, l'aeroport, el metro (la
novetat d'aquest any!), l'embut del Cèntric, l'església, l'Ajuntament, el
Modern, el Capri... i tants d'altres!
Finalment conclou que és evident que,
més enllà de les nostres fronteres naturals, la imatge del Prat ara és millor i
més saludable que abans, que els ciutadans n'estem raonablement contents i
orgullosos, i que la proximitat de Barcelona tant ens aporta avantatges, com
desavantatges, però que en qualsevol cas hem d'aprendre a aprofitar el potencial
que tot plegat ens aporta.
Recordo que fa uns anys un veí em va
dir: "Uno es de donde pace"
i penso que avui no ens ho han pogut il·lustrar millor. Gràcies Agustí per fer-nos adonar de la satisfacció de sentir-nos cada
dia més pratencs!
Núria Abelló
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada