CONFERÈNCIA
"ISLAM,
DONES I DIVERSITAT"
a càrrec
de la filòloga àrab i hebrea Èlia Romo
Terol
diMECRES 20 de
maIG de 2015
Avui, en plena campanya electoral, la ponent no ha vingut
a l'Auditori del Cèntric a fer cap míting polític, sinó a parlar-nos de
convivència, tolerància, dignitat i respecte entorn l'islam, les dones i la
diversitat.
En Vicenç Tierra,
president de tintablava, ens presenta
l'Èlia Romo Terol com una jove del
Prat de gran vàlua, perquè més enllà de les seves dues llicenciatures, com a
filòloga àrab i hebrea, ha compartit la seva passió pel món de la dona a
l'islam amb nombrosos projectes, beques, seminaris, congressos i ponències (tant
a nivell internacional, com local), que li han comportat nombrosos premis i
reconeixements.
I, des d'un auditori que li ha fet els honors, l'Èlia Romo Terol ha fet sentir la seva
veu per obrir-nos els ulls entorn aquest món i treure'ns el vel dels
estereotips que sovint tenim massa arrelats. Amb gran seguretat, ens ha deixat
anar uns quants interrogants i ha començat a parlar-nos d'aquest món que
l'apassiona.
D'entrada ens ha posat en el context del naixement de l'islam, que va tenir lloc a la
península aràbiga, l'any 622 dC, amb la revelació de Déu, mitjançant l'àngel
Gabriel, a Mahoma. El seu missatge va quedar recollit en l'Alcorà*, el llibre sagrat d'aquesta religió, que asseguren recull
la paraula literal de Déu.
Alhora ens fa saber que l'islam essencialment està basat en cinc pilars: 1) Professió de fe (en un
sol Déu i Mahoma el seu profeta). 2) Resar cinc cops al dia (el lloc és indistint, excepte el divendres, que és el seu dia sagrat i la pregaria del migdia és comuna). 3) Abstinència durant el mes del Ramadà; desdejuni des de la sortida fins a la posta de sol. 4) Almoina, estipulada al final del Ramadà. 5) Peregrinació a la Meca que cal fer com a mínim un cop a la vida.
sol Déu i Mahoma el seu profeta). 2) Resar cinc cops al dia (el lloc és indistint, excepte el divendres, que és el seu dia sagrat i la pregaria del migdia és comuna). 3) Abstinència durant el mes del Ramadà; desdejuni des de la sortida fins a la posta de sol. 4) Almoina, estipulada al final del Ramadà. 5) Peregrinació a la Meca que cal fer com a mínim un cop a la vida.
I en aquest sentit ens fa notar que l'islam no parla mai de
matar infidels, perquè matar no forma part dels pilars de l'islam; com tampoc
dels del cristianisme.
Tot seguit ens parla de la ràpida expansió de l'islam durant el segles VII i VIII per gran part
d'Àsia, l'índia i tot el nord d'Àfrica, fent-nos notar la seva gran diversitat
geogràfica i cultural. Per mitjà de preguntes i respostes ens ha anat pintant
algunes pinzellades d'aquest món tan divers, fent-nos notar que els musulmans
no sols són els marroquins i els pakistanesos que coneixem, sinó també molts
bosnians, els uigurs de la Xina, etc. Perquè l'islam té molts colors, moltes cares,
parla molts idiomes i beu de moltes cultures. I és que més enllà de la religió
hi ha tot un vesant cultural i també ideològic, com la vestimenta que no deixa
de ser un tret cultural i religiós, però alhora també un tret d'identitat.
Si ens centrem en la dona a l'islam i anem més enllà dels
clixés, ens fa notar que descobrirem que les musulmanes pateixen i gaudeixen
tant com la resta de dones del món, i que, precisament, no és la religió la que
les sotmet.
Perquè l'Alcorà, establint un preceptes més pragmàtics
que teològics, parla d'igualtat religiosa amb un missatge essencialment
inclusiu, perquè reconeix que la dona també té ànima, i aplica els mateixos
càstigs i reconeixements als homes i a les dones; regula la poligínia a un
màxim de 4 dones, fet que cal interpretar com una necessitat social dins d'un
context transhistòric on les vídues eren nombroses. També regula el repudi on no
fa diferències entre homes i dones. Alhora entén la dot de la núvia, més com un
legat, que no pas com un contracte de compra-venda, i estableix el dret a
heretar per un igual, així com també el dret a escollir marit.
Respecte a la lapidació, ens comenta que l'Alcorà no en
diu res, sinó que parla de "flagel·lar lleugerament l'home i la dona que
han fornicat", sense fer diferències", però s'hi barregen tradicions
tribals i es barregen conceptes. I argumenta un cop més que tot són
interpretacions dins de contexts històrics i socials molt diferents.
Defensa que l'Alcorà parla d'una igualtat més gran que la
que es practica i en aquest sentit ens fa veure que moltes desigualtats no
provenen de la doctrina de l'islam i que en tot cas hi ha molts costums que
provenen de tradicions preislàmiques, com la mutilació genital femenina, els
crims d'honor, la lapidació, etc.
Tampoc està escrit que les dones no puguin entrar a les
mesquites, sinó que més aviat és un
tema de pudor, perquè en resar agenollats
els homes no caiguin en temptacions.
Com tampoc està escrit que les dones hagin de dur el vel islàmic, tot i que, com ens ha fet
notar abans, a part de ser un fet religiós, actualment també és un fet relacionat
amb la identitat. Tanmateix és cert que hi ha uniformes que l'exigeixen i que
hi ha dos estats, l'Iran i l'Aràbia Saudita, on és obligatori. I ens il·lustra
amb una transparència els principals tipus de vels islàmics: el hijab (el mocador al cap que més
coneixem, que cobreix el cap i el coll), el nicab (que cobreix tot, excepte els ulls), el burca (que també cobreix tot i sols té una reixa als ulls per poder
veure-hi), la xaila (que cobreix el
cabell i les espatlles), el xador
(una peça àmplia i habitualment negra que cobreix el cap i el cos, i a vegades
també la cara), etc.
Però no anem tan lluny, ens diu, perquè a la Bíblia podem
trobar textos que també parlen de la imatge de la dona: 1 Timoteu 2, 8-15:
"8Desitjo,
doncs, que els homes preguin pertot arreu i que alcin unes mans pures,
evitant violències i discussions. 9Igualment,
desitjo que les dones es presentin amb decència, que s’arreglin amb
modèstia i discreció, no amb pentinats complicats, ni amb joies d’or o perles o
vestits luxosos, 10sinó amb bones obres,
com escau a dones que s’han compromès a adorar Déu... "
Sigui com sigui, durant tota la conferència, l'Èlia ha
apel·lat a la contextualització històrica,
geogràfica, social i religiosa de tot plegat, perquè amb les seves diferents interpretacions (algunes
provinents fins i tot de confuses traduccions) ens poden ajudar a entendre el
món ple de contrastos que ens ha tocat viure avui. Però sobretot ens ha parlat de convivència, tolerància, dignitat i respecte,
paraules que convindria que totes les societats tinguéssim més presents.
En tot cas és un fet que l'islam ocupa un lloc a la
nostra societat i que això ens obre moltes qüestions. Qüestions que ens han
portat a un debat molt engrescador entorn les religions, les cultures i les
dones, que l'Èlia ha sabut moderar amb gran "savoir fer".
Gràcies Èlia per transmetre tanta saviesa en tan poca estona!
Núria Abelló
* L'Èlia Romo Terol ens recomana la versió de l'Alcorà traduïda al català
per Mikel de Epalza, que també podem trobar a la Biblioteca Antonio Martín del
Prat de Llobregat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada