CONFERÈNCIA
“¿PARA QUÉ SIRVE EL TEATRO? (algunas
reflexiones nocturnas)”
a càrrec
del dramaturg Francisco M. Lorenzo
dijous 9
d'abril de 2015
Avui en Francisco
M. Lorenzo, "Pope" per als més amics, ha vingut al Cèntric per
parlar-nos de TEATRE, amb passió, però
sobretot per fer-nos reflexionar sobre la seva funció social i el seu potencial.
En aquest sentit, en Vicenç
Tierra, president de tintablava, entre
reflexions col·lectives i pròpies entorn al títol de la ponència, "Per a què serveix el teatre?", ens
presenta en Francisco M. Lorenzo com
a actor, autor, muntador, director, mestre teatral, escriptor guardonat...,
però sobretot com a DRAMATURG. Un
dramaturg de cap a peus que porta el teatre en el seu ADN i alhora el transmet
amb passió arreu on passa.
En Francisco M.
Lorenzo és prou conegut també per la seva etapa com tinent d'alcalde i regidor
de cultura del Prat durant l'anterior legislatura, o com a regidor de
participació ciutadana durant aquesta legislatura; però els que el coneixen de
debò saben que, de fet, el seu món
interior, el seu motor, és el teatre. Un món que és la seva passió i que alhora
ha estat la font de moltes de les seves grans qualitats i que esdevé l'eix de
la seva bona manera de ser i de fer.
Discretament, en Francisco, ha començat a parlar-nos del
seu fill, quan un dia tot passejant pel Prat, prop del Ramona Via, li va
preguntar: "¿Papá, qué es esto?". I ell va respondre: "Una
escultura". Però el nen volia saber-ne més: "¿Una escultura? ¿Qué es una escultura? ¿Para qué sirve una escultura?".
I a partir d'aquí ha anat estirant la
troca, desplegant reflexions entorn el món del teatre, fins a arribar al
"Ser o no ser" de Shakespeare que, sense fer-ne menció explícita, ha
flotat en l'ambient durant tota la ponència.
Per mitjà d'una interessant selecció de cites, tant d'autors
reconeguts (Miller, Brook, Diderot, Brecht, García Lorca, Tynan, Lamprianidou, Gassman...),
com també d'anònims, ens ha anat aproximant al concepte de teatre, i més especialment a l'acció de FER TEATRE. Entre elles, voldria
destacar la primera cita: "El
teatro (el arte) no sirve para nada y por eso es imprescindible",
on el tatxat és obra d'en Francisco i que ja perfila el que vindrà després; la
que entenc que encaixa més amb la seva filosofia: "El teatro no se hace para cantar las cosas, sino para cambiarlas",
de Vittorio Gassman; i una de les més gracioses: "Una obra de teatro en la que no se dice ni una sola vez la palabra culo es un gran desperdicio",
escrita en el bar d'un teatre (ja podeu endevinar on).
Tot seguit, amb l'art de qui sap fer fer, ens ha proposat
un joc de teatre i entre uns quants
hem
construït un petit diàleg improvisat a partir de la frase "ella está nerviosa...", amb l'únic condicionant que l'última frase havia de dir "yo quiero pollo frito". Tot seguit ha escollit tres "voluntaris"; casualment dos actors (María Donoso i Arnau Puig) i un director de teatre (Ángel Roldán) a qui els ha dit que sortissin fora 3 minuts per preparar l'obra.
construït un petit diàleg improvisat a partir de la frase "ella está nerviosa...", amb l'únic condicionant que l'última frase havia de dir "yo quiero pollo frito". Tot seguit ha escollit tres "voluntaris"; casualment dos actors (María Donoso i Arnau Puig) i un director de teatre (Ángel Roldán) a qui els ha dit que sortissin fora 3 minuts per preparar l'obra.
Mentrestant, amb un gran domini de l'escena, ens ha explicat
els principals secrets que l'inspiren:
"las esquinas de las palabras"
(poemes, frases, paraules que descobreix entre línies i el captiven), les imatges fotogràfiques (especialment
les que sembla que et vulguin
parlar) i, com no?, "la maldita
música" que sempre l'acompanya en el
seu procés creatiu nocturn, perquè és quan pot reflexionar.
I tot seguit ha demanat que entrin els actors que han
sortit fora, però no hi eren, i amb ironia diu: "Es normal, los actores
nunca hacen caso a nadie". I subratlla: "Nunca te fies de un actor o
actriz". Però de seguida els han localitzat i han escenificat el diàleg en
un tres i no res, amb una gran expressivitat. I entre aplaudiments, ha destacat
que s'ha general un treball en equip, fent-nos notar que molts han format part
d'aquest procés i que tots els presents n'hem pogut gaudir. Això és fer teatre! I evidentment això
és art express en directe! Un luxe.
Llavors, in
crescendo, ha reivindicat la funció
educativa del teatre, convençut que serveix per fer millors persones.
En aquest sentit argumenta que el teatre desenvolupa capacitats i competències que d'altra manera
difícilment es desenvoluparien, potenciant habilitats com:
·
Capacitat de lectura i comprensió: fomenta la cultura i
la capacitat de concentració.
·
Treball en equip: fer teatre és una creació col·lectiva per excel·lència.
·
Domini de l'expressió corporal i de la capacitat de comunicació: potencia autocontrol de l'expressió.
·
Profunditzar en el coneixement de situacions complexes: cal dominar el què vols dir, molt necessari en un món tan complex com
l'actual.
·
Domini de situacions d'estrès: molt útil quan toca
parlar en públic, especialment per les persones tímides.
·
Foment de la creativitat: mai una mateixa obra
s'interpreta de la mateixa manera i els diferents directors, muntadors i actors
sempre hi aporten els seus propis tocs.
·
Cultura de l'esforç i la disciplina:
valor essencial en el món de l'educació. I ens fa notar que darrera d'una obra
escenificada hi ha moltes hores d'assajos i molt compromís amb l'equip.
·
Treball per objectius: imprescindible en el món que ens
ocupa, perquè totes les feines comporten uns reptes i uns terminis a complir.
·
Capacitat per prendre decisions: és un procés continu
que requereix que cadascú, prengui les decisions que li pertoquen on time, sense decalar-les.
·
Afavoreix les relacions humanes, sense
"digitalitzar", creant vincles que van més enllà del teatre i
potenciant la capacitat de resolució de
conflictes.
·
Educació emocional: ajuda a expressar els sentiments
i a desenvolupar la intel·ligència emocional (s'ha demostrat àmpliament que els
coneixements són necessaris, però no suficients per saber nedar en el món
actual).
Perquè és evident que el TEATRE és una important eina educativa que millora
la formació integral de les persones afavorint el desenvolupament de les àrees intel·lectual,
social i afectiva en un context divertit.
I a partir d'aquí, en Francisco M Lorenzo, molt convençut, ha reivindicat la necessitat d'incorporar el teatre (i l'art en
general) dins dels programes de l'educació obligatòria, perquè, sens dubte, els beneficis com a
societat serien inqüestionables. Reconeix que l'esport és necessari i que
també fomenta moltes habilitats, però es qüestiona ¿per què l'esport rep tant suport i en canvi, el teatre, com altres
arts, s'ignora dins l'educació obligatòria? I ha deixat una pregunta al
vent: "Cóm es pot permetre una
societat aquest sense sentit?".
Per adobar-ho ens ha projectat un vídeo antic, sense veu,
de "La Barraca",
mentre ens explicava que
era una companyia de teatre ambulant i orientació
popular, fundada per Federico García
Lorca durant la 2a. República, amb l'objectiu de portar el teatre clàssic
arreu del país. Cal destacar que estava formada per actors voluntaris, que amb
prou feines comptaven amb el suport logístic del govern amb quatre camions
comptats, i que en tan sols 4 anys (del 1934 al 1936) van representar 13 obres
(del nivell de "La vida es un sueño" y "El Gran Teatro del
Mundo", de Calderón de la Barca; "Fuenteovejuna" de Lope de Vega,
entre altres) a 74 localitats diferents. Tanmateix, l'esclat de la Guerra Civil
i les seves conseqüències va escapçar aquest projecte, com malauradament tants
d'altres...
"Quo vadis teatre?", "Quo vadis país?", molts ens preguntàvem abans de sortir, mentre li lliurem la Cal·líope de tintablava en senyal d'agraïment, convençuts d'haver compartit una experiència
digne d'escampar als quatre vents. Senzillament magistral.
Gràcies Francisco, Paco, "Pope", per compartir amb nosaltres aquesta gran passió!
Núria Abelló
PS: Per saber-ne
més podeu visualitzar un resum de l'acte a elprat.tv: http://elprat.tv/2015/04/10/la-funcio-social-del-teatre-debat-amb-tintablava-francisco-lorenzo/
Quo vadis teatre? Després d'assistir a una representació al Lliure de Montjuïc constato que tot el que exposa en Francisco Lorenzo, amb el que hi estic 100% d'acord, sobretot quan a la seva funció educativa, que no vol dir que hagi de ser ensopit o ensinistrador.
ResponEliminaPerò la realitat actual, quina és?. Teatre de boulevard, cuixa, pit i cul, etcètera....
Per cert, en el muntatge abans esmentat, d'una gran complexitat, els moments més celebrats pel públic (funció del 22/4/2015) van ésser quan algun actor deia alguna de les paraules màgiques: PUTA ! HÒSTIA ! COLLONS ! (sic)