CONFERÈNCIA “LA CUINA DE L’ESCRIPTOR”
Ingredients
per a una narració a càrrec d’en Vicenç Tierra Martínez
DIvendres 22 de març de 2013
Era una magdalena o va ser una
poma? Qui sap. Ambdues
tenen un racó a la nostra història.
Els qui vam tenir la sort d’assistir a la conferència que ens va brindar aquest
divendres en Vicenç Tierra, president de tintablava, vam poder degustar, diapositiva a
diapositiva, un menú literari d’alt nivell, amb plats dels millors “xefs” del
món.

En Vicenç, prudent, com sempre, d’entrada es va excusar per no incloure-hi
els poetes, ja que els considerava a un nivell superior; com si inconscientment
fes un paral·lelisme entre els pastissers i els cuiners. Potser un altre dia.
En tot cas, a través d’una presentació impecable, ens va anar servint, plat
a plat, moltes sensacions, reflexions i aromes de la millor cuina literària. Un
petit gran tast per repetir!
Com a APERITIU ens va oferir un
pica-pica on ens va parlar dels elements
que intervenen en les diferents maneres de transmetre coneixements,
sensacions i vivències: el llenguatge,
com a eina; la llengua, com a
component i manera de veure la vida; la parla,
com a part més viva i canviant; l’argot,
com l’essència de cada grup, entre d’altres. També ens va fer notar la
influència del grec en molt termes vius (fins i tot en els rètols dels
hospitals). I encara ens va fer un tomb per la cuina de disseny i ens va parlar de metàfores, sinècdoques, metonímies,
diàfores, catacresis, metagoges, perífrasis, paronomàsies, pleonasmes,
zeugmes... , com si ens volgués oferir una amanida exòtica de recursos
literaris.
Com a ENTRANT ens va explicar la
importància de la capacitat d’aprenentatge
quan som infants i de la necessitat de rebre estímuls visuals, auditius i tàctils en aquesta etapa; de les lletres, com a material de construcció
tècnica de les paraules; i de l’evolució
cap a l’adolescència resumida en quatre etapes: escoltar, parlar, llegir i
escriure. I ens va il·lustrar aquest camí amb la metàfora del salt amb perxa, ja que per anar endavant sempre es
requereix protecció, promoció i projecció.
De PRIMER PLAT ens va fer una
reflexió entorn el perquè escriuen els
escriptors i ens va oferir una minestra il·lustrada de molts colors: des de
la crònica d’Homer, Dante i Sagarra,
fins a la pedagogia de Sthendal,
Proust i Joyce; passant pel reportatge-novel·la
de Defoe, Lope de Vega, Balzac, Dostoiesvski, Cervantes, etc.; l’entrevista, com a manera d’aprofundir
en uns personatges, on destaca sens dubte el teatre de Skaspeare; o la reflexió, recomanant-nos “L’art
d’escoltar” d’en Plutarc, entre molts d’altres. Per finalment resumir que la
necessitat d’escriure prové de la necessitat de fer memòria (la pròpia i la col·lectiva), deixar testimoni (d’allò que passa o podria passar) i fer pedagogia (transmetre coneixement,
experiència, històries...).

Potser massa teca per poder degustar i digerir en un sol dia!
La seva neta aplaudia i encara faltaven les POSTRES, invitant-nos a llegir el que escriuen els escriptors:
preguntes, respostes, tonalitats, pautes, intervals, situacions, successos,
problemàtiques, personatges, opinions, reflexions, meditacions, comportaments,
valors... Sensacions dolces i amargues, com el CAFÈ que evidentment no podia faltar. Com? Amb sucre? Sense? Amb sacarina? Amb llet? Freda? Calenta?
Desnatada? Amb gel? O potser un te? On? Quan? Amb qui? Tothom té les seves
preferències.
En tot cas en Vicenç Tierra va aconseguir el seu propòsit, perquè com bé
diu: “Escriure és exterioritzar
reflexions per després fer pensar”.
L’última diapositiva la il·lustrava una
poma, una ploma i un full en blanc, al compàs de Verdi. Tot un símbol, una
invitació i un repte.
Núria Abelló
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada