CONFERÈNCIA “LA CUINA DE L’ESCRIPTOR”
Ingredients
per a una narració a càrrec d’en Vicenç Tierra Martínez
DIvendres 22 de març de 2013
Era una magdalena o va ser una
poma? Qui sap. Ambdues
tenen un racó a la nostra història.
Els qui vam tenir la sort d’assistir a la conferència que ens va brindar aquest
divendres en Vicenç Tierra, president de tintablava, vam poder degustar, diapositiva a
diapositiva, un menú literari d’alt nivell, amb plats dels millors “xefs” del
món.
Rosa Tarrats ens va fer la introducció, parlant-nos dels mèrits d’en
Vicenç, de les seves reflexions entorn la literatura, l’harmonia, l’art de
viure i del que representa la magdalena de Proust en el seu
ideari. Va fer un repàs de les seves principals obres i ens va fer cinc cèntims
del menú que ens serviria a “La cuina de
l’escriptor”.
En Vicenç, prudent, com sempre, d’entrada es va excusar per no incloure-hi
els poetes, ja que els considerava a un nivell superior; com si inconscientment
fes un paral·lelisme entre els pastissers i els cuiners. Potser un altre dia.
En tot cas, a través d’una presentació impecable, ens va anar servint, plat
a plat, moltes sensacions, reflexions i aromes de la millor cuina literària. Un
petit gran tast per repetir!
Com a APERITIU ens va oferir un
pica-pica on ens va parlar dels elements
que intervenen en les diferents maneres de transmetre coneixements,
sensacions i vivències: el llenguatge,
com a eina; la llengua, com a
component i manera de veure la vida; la parla,
com a part més viva i canviant; l’argot,
com l’essència de cada grup, entre d’altres. També ens va fer notar la
influència del grec en molt termes vius (fins i tot en els rètols dels
hospitals). I encara ens va fer un tomb per la cuina de disseny i ens va parlar de metàfores, sinècdoques, metonímies,
diàfores, catacresis, metagoges, perífrasis, paronomàsies, pleonasmes,
zeugmes... , com si ens volgués oferir una amanida exòtica de recursos
literaris.
Com a ENTRANT ens va explicar la
importància de la capacitat d’aprenentatge
quan som infants i de la necessitat de rebre estímuls visuals, auditius i tàctils en aquesta etapa; de les lletres, com a material de construcció
tècnica de les paraules; i de l’evolució
cap a l’adolescència resumida en quatre etapes: escoltar, parlar, llegir i
escriure. I ens va il·lustrar aquest camí amb la metàfora del salt amb perxa, ja que per anar endavant sempre es
requereix protecció, promoció i projecció.
De PRIMER PLAT ens va fer una
reflexió entorn el perquè escriuen els
escriptors i ens va oferir una minestra il·lustrada de molts colors: des de
la crònica d’Homer, Dante i Sagarra,
fins a la pedagogia de Sthendal,
Proust i Joyce; passant pel reportatge-novel·la
de Defoe, Lope de Vega, Balzac, Dostoiesvski, Cervantes, etc.; l’entrevista, com a manera d’aprofundir
en uns personatges, on destaca sens dubte el teatre de Skaspeare; o la reflexió, recomanant-nos “L’art
d’escoltar” d’en Plutarc, entre molts d’altres. Per finalment resumir que la
necessitat d’escriure prové de la necessitat de fer memòria (la pròpia i la col·lectiva), deixar testimoni (d’allò que passa o podria passar) i fer pedagogia (transmetre coneixement,
experiència, històries...).
I per si encara no en teníem prou, de SEGON
PLAT ens va servir diverses reflexions entorn la cuina de la narració, com un tros de vida on els sentits interaccionen, capten i evoquen sensacions de l’entorn, esdeveniments,
situacions, relacions i activitats. Petits instants que la ment arxiva, la
reflexió destria i els sentiments matisen per mitjà del llenguatge que
interpreta tot plegat. Llavors pot sorgir la necessitat d’escriure de forma artesanal
i quan s’hi afegeix ficció pot convertir-se en art; talment com a la millor cuina
dels “xefs”. I és aquí on ens introdueix la
magadalena de Proust, que s’impregna, s’empapa, s’emborratxa amb el cafè o
el te; com a símbol de la memòria històrica i dels records que temps reviu.
Potser massa teca per poder degustar i digerir en un sol dia!
La seva neta aplaudia i encara faltaven les POSTRES, invitant-nos a llegir el que escriuen els escriptors:
preguntes, respostes, tonalitats, pautes, intervals, situacions, successos,
problemàtiques, personatges, opinions, reflexions, meditacions, comportaments,
valors... Sensacions dolces i amargues, com el CAFÈ que evidentment no podia faltar. Com? Amb sucre? Sense? Amb sacarina? Amb llet? Freda? Calenta?
Desnatada? Amb gel? O potser un te? On? Quan? Amb qui? Tothom té les seves
preferències.
En tot cas en Vicenç Tierra va aconseguir el seu propòsit, perquè com bé
diu: “Escriure és exterioritzar
reflexions per després fer pensar”.
L’última diapositiva la il·lustrava una
poma, una ploma i un full en blanc, al compàs de Verdi. Tot un símbol, una
invitació i un repte.
Núria Abelló
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada